Σε αυτό το άρθρο θα δούμε κάποια πράγματα που πρέπει να ξεκαθαρίσεις στο μυαλό σου πριν αγοράσεις controller. Να πούμε οτι αναφερόμαστε σε controllers all in one, δηλαδή αυτά που ολοκληρωμένα ελέγχουν, τα decks και τον μίκτη του προγράμματος και όχι modular όπως για παράδειγμα το X1 της Native Instruments, το Reloop Neon κλπ.
Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν τι πρέπει να έχεις στο μυαλό σου πριν επιλέξεις.
1) Κάρτα ήχου.
Στο επαγγελμά μας, εκτός από την επιλογή μουσικής πρέπει να έχουμε και τον καλύτερο δυνατό ήχο σε ποιότητα. Αυτό το κάνει η κάρτα ήχου του controller. Συνήθως τα φθηνά και τα entry level controllers δεν έχουν και τόσο καλές κάρτες ήχου, σε ποιότητα και ένταση. Όσο ανεβαίνουμε σε μοντέλα επώνυμων controllers, τόσο καλύτερες κάρτες έχουν. Βέβαια και ο ήχος είναι και λίγο υποκειμενικός. Σε κάποιον αρέσουν τα μπάσα μιας κάρτας, σε άλλον τα πρίμα κλπ. Αντικειμενικά όμως κάποιες κάρτες έχουν πολύ καλό ήχο.
Αν δεν θέλεις να εξαρτάσαι από την κάρτα του εκάστοτε controller, μία λύση, που έκανα και εγώ κάποτε, είναι να αγοράσεις μία καλή εξωτερική κάρτα ήχου (π.χ. της Native Instruments, της Rane, της Denon κλπ) και μετά να πάρεις όποιο controller σου αρέσει. Έτσι και αλλιώς ο ήχος θα βγαίνει από την εξωτερική κάρτα ήχου.
2) Πρόγραμμα.
Συνήθως όλα τα controllers μπορούν να παίξουν με όλα τα γνωστά προγράμματα μουσικής. Άλλα άμεσα, επειδή το υποστηρίζει το controller και η εταιρεία του controller, άλλα με κάποια custom mappings που μπορεί να φτιάξει ο καθένας ή να βρει και να κατεβάσει ένα mapping που έχει φτιάξει κάποιος άλλος. Μια ιδιαιτερότητα έχει όμως το Serato που δουλεύει μόνο με συμβατά controllers. Οπότε αν θέλεις να παίζεις με Serato τότε πρέπει να διαλέξεις ένα controller για Serato. Βέβαια αν έχεις πάρει εξωτερική κάρτα ήχου της Rane, ή την Denon DS1, τότε επεκτείνεται η ποικιλία των controllers που μπορείς να χρησιμοποιήσεις.
3) Μέγεθος & Φορητότητα
Υπάρχουν controllers που μπαίνουν σε μία τσάντα ώμου μαζί με το laptop, υπάρχουν και controllers που χρειάζονται αυτοκίνητο για να το πάρεις μαζί σου. Υπάρχουν πανάλφρα controllers που δεν ξεπερνούν το κιλό, υπάρχουν άλλα που ξεπερνάνε τα 10 κιλά. Βέβαια συνήθως τα μεγαλύτερα controllers έχουν ποιο άνετες αποστάσεις στα κουμπιά, περισσότερα κανάλια στο μίκτη, περισσότερες εισόδους, εξόδους και πάρα πολλά άλλα. Εσύ πρέπει να βρεις την χρυσή τομή του μεγέθους με την φύση του χώρου που παίζεις μουσική.
Αν για παράδειγμα παίζει σε γάμους και πας με το αυτοκίνητό σου, δεν σε πειράζει ένα μεγάλο controller που θα έχει και κάποιες έξτρα παροχές, όπως πολλές εξόδους, μικρόφωνα κλπ. Αν παίζεις σε μπιτσόμπαρα και πας με το μηχανάκι, τα πόδια ή το πατίνι, σύμφωνα με την νέα μόδα, θές κάτι μικρό και ελαφρύ.
4) Αναλογικός stand alone μίκτης
Για μένα είναι πολύ σημαντικός παράγοντας, το controller να έχει αναλογικό stand alone μίκτη. Αν πάω σε ένα μαγαζί και δεν έχει μίκτη ή είναι μακριά ο μίκτης ή δεν δουλέυει σωστά, τότε δεν θα μπορώ να έχω ένα backup σύστημα που θα είναι συνδεδεμένο άμεσα επάνω, σε περίπτωση που κάτι γίνει με το laptop μου (άλλο pc, cd player, κινητό , tablet κλπ) . Θα πρέπει ή να κουβαλάω τον δικό μου μίκτη ή να ξεκαρφώνω τα καλώδια για να τα βάλω στο backup σύστημά μου. Αυτός είναι ο λόγος που προσωπικά θέλω τον stand alone μίκτη.
Ένας άλλος λόγος είναι οτί με τον stand alone μίκτη, μπορείς να έχεις συνδεδεμένη επάνω όποια πηγή θέλεις. Δηλαδή μπορεί κάποιος να παίζει συνδυασμό με το laptop του, και από cd players και από βινύλιο κλπ.
5) Είσοδοι / Έξοδοι
Όταν είχα ένα απλό controller του 300ευρου ανάλογα την περίπτωση, που δεν μπορούσα να συνδεθώ πάνω σε μίκτη του μαγαζιού/κτήματος και είχε εξωτερικά αυτοενισχυόμενα ηχεία για παράδειγμα, πάλευα με βύσματα και προεκτάσεις και πατέντες για να μπορώ να συνδέσω xlr σε 2 ηχεία. Αν ήθελα να έχω και booth, έκανα άλλες πατέντες με splitters, left-right και ότι άλλο μπορείς να φανταστείς. Τώρα έχω εξόδους σε RCA, XLR, BOOTH κλπ. Επίσης στο παλιό μου controller είχα μία είσοδο μικροφώνου που με τα χίλια ζόρια έκανα την δουλειά μου. Ομως σε έναν γάμο που είχα πρόσφατα, εκτός από να μιλήσουν ή να τραγουδήσουν ήθελαν να συνδέσουν και μια κιθάρα. Ευτυχώς είχα το controller που έχω τώρα που έχει 3 εισόδους μικροφώνου, με ρύθμιση σε μπάσα, πρίμα, echo κλπ.
6) Κανάλια
Σημαντικότατος παράγοντας και αυτός. Θέλεις να χειρίζεσαι 2 ή 4 decks στο πρόγραμμα? Θέλεις 2 decks στο πρόγραμμα και 2 από εξωτερικές πηγές? Θέλεις να χειρίζεσαι 2 decks αλλά να έχεις και backup πηγές συνδεδεμένες επάνω? Τότε πρέπει να κοιτάξεις σε τετρακάναλο controller. Ένας άλλος λόγος είναι μην πάθει κάτι κάποιο fader την λίγο πριν ή την ώρα της εκδήλωσης. Οπότε μεταφέρεις το deck σε κάποιο άλλο κανάλι του controller και σου λύνει το πρόβλημα.
7) Jogwheels
Αν και η πλειοψηφία των all in one controllers έχει jogwheels, υπάρχουν και κάποια που δεν έχουν. Εγώ προσωπικά δεν θέλω με τίποτα να παίζω χωρίς jogwheels, για αυτό και παράτησα και το X1 που είχα για μικρά μαγαζιά κάποια εποχή.
8) Kουμπιά, cues, fx, touchstrips κλπ
Καλό είναι όταν επιλέγουμε controller να δούμεε αν μας καλύπτουν και ο αριθμός των κουμπιών που έχουν για Cues, Fx κλπ. Αυτό που θέλω να πω είναι οτι αξίζει να δώσεις λίγο προσοχή αν σε καλύπτει σε αυτό που θες να κάνεις. Αν δηλαδή παίζεις με πολλά cues, καλό είναι να μην πάρεις controller που έχει 3 cues αλλά οχτώ, αν παίζεις πολύ με fx να έχει μια πληθώρα κουμπιών και knobs για αυτή την δουλειά.
Επίσης όσο πιο πολλά κουμπιά έχει, τόσα περισσότερα πράγματα μπορούμε να κάνουμε με mapping που θα φτιάξουμε. επεκτείνουμε εμείς.
9) Stand Alone Controller
Στους περισσότερους είναι περιττό. Για μένα ήταν απαραίτητο. Είναι η επιλογή του να μπορεί το controller να παίξει και χωρίς την ύπαρξη υπολογιστή. Απευθείας από usb φλασάκια, σκληρούς δίσκους, κάρτες μνήμης κλπ.
10) Τιμή
Πολύ ωραία όλα τα παραπάνω, αλλά τελικά το σημαντικότερο για τον καθέναν είναι και η τιμή. Όλοι θέλουμε να έχουμε το καλύτερο για εμάς, αλλά καμιά φορά είναι απαγορευτικό λόγο τιμής. Αυτό που σου προτείνω είναι να σκεφθείς ποια από τα προηγούμενα πράγματα είναι τα πιο σημαντικά για εσένα και να αναλογιστείς τι έσοδα έχεις από αυτό το επάγγελμα, γιατί άλλο να παίζεις στο δωμάτιο σου, άλλο σε μια συνοικιακή καφετέρια 2 φορές το μήνα με 40€ μεροκάματο και άλλο να έχεις 20-30 γάμους κάθε καλοκαίρι. Επίσης προσωπικά, προτιμώ να στερηθώ κάτι από τα προηγούμενα πράγματα που αναφέρω αλλά να πάω σε επώνυμη μάρκα, παρά να πάρω τα πάντα σε κάτι noname.