Το παρακάτω έχει γραφτεί με αφορμή τους φημολογουμένους ελέγχους που γίνονται σε djs για την προέλευση της μουσικής τους, και το κατά πόσο μπορεί να υπάρξουν νομικά προβλήματα.
Η τελευταία ενημέρωση είναι η παρακάτω :
«Καμία σχέση δεν έχουν οι DJ με την αναπαραγωγή και μετάδοση μουσικής. Η νέα υπηρεσία ΕΥΕΔ (στην οποία υπάγονται ΑΕΠΙ, ΓΚΡΑΜΟ και οποίος άλλος) είναι δημόσια και το μέτρο αφορά όπως τόσα χρόνια μόνο τα μαγαζιά. Οτιδήποτε άλλο είναι ράδιο αρβύλα»
Επειδή όμως ζούμε στην Ελλάδα και δεν ξέρεις πότε μπορεί να αρχίσουν οι έλεγχοι και σε εμάς, καλό είναι να είμαστε προετοιμασμένοι.
Ας ξεκινήσουμε από τα απλά, όπως τα ορίζει ο νόμος.
Όταν αγοράζεις μουσική είτε σε φυσικό μέσο (cd, βινύλιο κλπ) είτε ηλεκτρονικά, την αγοράζεις για προσωπική χρήση, δηλαδή για να την ακούς στο σπίτι ή το αυτοκίνητό σου.
Τα χρήματα που πληρώνεις είναι το αντίτιμο για την πνευματική εργασία (σύνθεση, στοίχοι, ενορχήστρωση, εκτέλεση τραγουδιών κ.α.), και για την συσκευασία σε περίπτωση φυσικού μέσου.
Η παραπάνω περίπτωση δεν περιλαμβάνει τη δημόσια μετάδοση.
Όταν μεταδίδεις μουσική δημόσια, στο 90% των περιπτώσεων, το κάνεις με σκοπό το κέρδος.
Δηλαδή, μια αίθουσα εκδηλώσεων που δεν έχει μουσική καταλαβαίνετε ότι δεν θα προτιμηθεί από τους πελάτες.
Μια άλλη αίθουσα εκδηλώσεων που έχει μουσική, θα προτιμηθεί από τους πελάτες όχι όμως επειδή έχει καλύτερο φαγητό για παράδειγμα, αλλά επειδή παρέχει μουσική.
Λογικό είναι λοιπόν, από τη στιγμή που η δεύτερη αίθουσα έχει κέρδος από κάτι που δεν έχει δημιουργήσει, να πρέπει να πληρωθεί ο δημιουργός.
Εκεί έρχονται οι εταιρείες προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων.
Οι εταιρείες αυτές εκπροσωπούν τους δημιουργούς-συντελεστές των τραγουδιών, για να αποδώσουν σε αυτούς το ποσοστό του κέρδους που τους αναλογεί.
Πιο απλά. Όταν εσύ παίζεις Πέγκυ Ζήνα και παίρνεις μεροκάματο, και ο μαγαζάτορας παίρνει μεροκάματο, και ο σερβιτόρος κλπ, με κάτι που έχει φτιάξει η Πέγκυ Ζήνα και οι συνεργάτες της, λογικό είναι να πρέπει να πληρώσεις ένα ποσοστό κέρδους σε αυτούς που δημιούργησαν το τραγούδι.
(για να βοηθήσω ακόμα περισσότερο, όλοι θα έχετε ακούσει την ατάκα “βάλε το τάδε να πουλήσουμε κανένα ποτό”)
Ελπίζω να εξήγησα τη διαφορά του “αγόρασα το cd/mp3” με το “παίζω μουσική δημόσια”, γιατί αρκετοί δεν την έχουν κατανοήσει.
Πάμε στην πράξη τώρα.
Σε ενδεχόμενο έλεγχο στο χώρο στον οποίο εργάζεσαι ως dj από οποιαδήποτε εταιρεία προστασίας δικαιωμάτων των καλλιτεχνών, υπεύθυνος για την πληρωμή των δικαιωμάτων είναι ο ιδιοκτήτης του χώρου, όχι εσύ. Εσύ είσαι υπεύθυνος για τη μουσική που κατέχεις. Από τη στιγμή που βγάζεις κέρδος με την πνευματική ιδιοκτησία άλλων, λογικό είναι αυτοί να θέλουν να ελέγξουν αν είσαι σύμμαχος ή κλέφτης. Μη σοκάρεστε από τη λέξη, αυτή είναι η αλήθεια.
Αν ξόδευες 10 ώρες την ημέρα κλεισμένος σε ένα studio για μήνες φτιάχνοντας τραγούδια και remix, έχοντας πριν ξοδέψει χιλιάδες ευρώ για εξοπλισμό, και πουλούσες το τραγούδι σου για μόνο 1 ευρώ, και εσύ θα στεναχωριόσουν να το χρησιμοποιεί ο καθένας επειδή το κατέβασε από το youtube. Τα παραπάνω ξέρω ότι δε θα είναι δημοφιλή, πολλοί θα προσπεράσουν, άλλοι θα βρίσουν/κοροϊδέψουν, αλλά είναι η αλήθεια.
Γιατί είναι πιο έξυπνοι αυτοί που αγοράζουν μουσική από τους “εξυπνάκηδες”.
Όσοι παρακολουθείτε τι γίνεται στο εξωτερικό θα γνωρίζετε ότι οι djs που χρησιμοποιούν rip απο το youtube είναι δακτυλοδεικτούμενοι. Και πολύ σωστά, γιατί ο ήχος είναι άθλιος, τα τραγούδια πολλές φορές είναι επίτηδες “πειραγμένα” από τις εταιρείες (αλλαγμένο pitch, περισσότερα/λιγότερα λόγια που δε βγάζουν νόημα κλπ).
Κάποιος που θέλει να λέγεται ή είναι επαγγελματίας δεν τσιγκουνεύεται 100 ευρώ τον μήνα προκειμένου να έχει το σωστό προϊόν να δώσει στους πελάτες του. Η διαφορά ενός κακογραμμένου mp3 με ένα αυθεντικό σωστό 320άρι ακούγεται από όλους. Περισσότερα εδώ
Είναι πολύ πιο εύκολο/γρήγορο να έχεις μια πηγή για τη μουσική σου από το να ψάχνεις chart, μετά να μπαίνεις youtube, να ψάχνεις να βρεις το βίντεο που ακούγεται σωστά, μετά να μπαίνεις σε άλλο site που κάνει τη μετατροπή κλπ. Νομίζεις ότι γλιτώνεις χρήματα, χάνεις όμως πολύ χρόνο που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις για να κάνεις ραντεβού με πελάτες, συναδέλφους κλπ…
Νομίζω το εξής παράδειγμα θα βοηθήσει αρκετά.
Τηλεφωνεί το μεσημέρι πελάτης που θέλει να κάνει το ίδιο βράδυ εκδήλωση με Γαλλικά τραγούδια μόνο.
Ο dj που αγοράζει μουσική από το itunes ή οποιοδήποτε άλλο αντίστοιχο κατάστημα σε 2 ώρες μπορεί να έχει συγκεντρώσει το υλικό που χρειάζεται σε καλή ποιότητα, καταχωρημένο σωστά, με τη σιγουριά ότι ακόμα και αν δεν έχει ακούσει τα τραγούδια, αυτά θα είναι όπως πρέπει. Ο dj που κατεβάζει από το youtube μάλλον θα χρειαστεί να πάρει τηλέφωνο τον προηγούμενο. Αν όχι, οι πιθανότητες να ντροπιαστεί είναι πολλές και τα πιθανά λάθη/προβλήματα επίσης.
Και ποιά είναι η λύση?
Φτάσαμε στην ερώτηση του 1.000.000 ευρώ 🙂
Η επιλέγεις να αγοράζεις το κάθε κομμάτι απο το itunes με κόστος ανά τραγούδι, ή γίνεσαι μέλος σε DJ Pool.
Τι είναι και πως λειτουργούν οι DJ Pools?
Είναι νόμιμες εταιρείες του εξωτερικού που η δουλειά τους είναι να δίνουν μουσική σε djs μόνο, για χρήση promo. Εκεί κατεβάζεις μουσική και ανάλογα με τα review που λαμβάνει κάθε τραγούδι οι pools ενημερώνουν τις εταιρείες ποιά τραγούδια “πουλάνε”, ποιά όχι, κλπ. Πληρώνεις με τον μήνα και όχι με το τραγούδι και είσαι πλέον νόμιμος. Προσέξτε όμως. Το promo διαρκεί όσο διαρκεί η συνδρομή σου. Δηλαδή, κατεβάζεις mp3 από εκεί, αλλά δεν σου ανήκουν. Στους όρους των υπηρεσιών αυτών αναφέρεται ότι όποτε και αν διακόψεις τη συνδρομή σου πρέπει να σβήσεις τα τραγούδια από τον σκληρό σου δίσκο.
- Δε βλέπω τον λόγο όμως να σταματήσεις τη συνδρομή, γιατί τα πλεονεκτήματα είναι πολλά, και το κόστος μικρό για κάποιον που είναι ή θέλει να λέγεται επαγγελματίας :
- Εισαι νόμιμος
- Τα τραγούδια είναι 320 kb/s που έρχονται κατ’ευθείαν απο το studio master.
- Βλέπεις ανά πάσα στιγμή τα chart στα είδη που σε ενδιαφέρουν
- Βρίσκεις ακυκλοφόρητα remix, mashup, acapella, και re-edit
- Γλιτώνεις πάρα-πάρα-πάρα πολύ χρόνο.
- Βρίσκεις τα καινούρια τραγούδια τη στιγμή που κυκλοφορούν, πολύ πριν γίνουν viral
- Όλες σχεδόν οι pools στα τραγούδια που πχ ξεκινούν με λόγια έχουν edits που ξεκινούν με 8 beat, για να διευκολύνουν τις αλλαγές
Στην ουσία είναι σαν να έχεις τις δισκογραφικές να δουλεύουν για εσένα και εσύ να διαλέγεις τα τραγούδια που χρειάζεσαι.
Καλά τα λες, με τα Ελληνικά τραγούδια τι γίνεται?
Όπως θα ξέρεις Ελληνική dj pool δεν υπάρχει. Και δε νομίζω να υπάρξει, γιατί είμαστε μικρή αγορά, και η πειρατεία είναι δυστυχώς στην Ελλάδα πρωταθλητής.
Οπότε… itunes.
Το παρόν άρθρο είναι από τον αναγνώστη μας, Γιώργο Λάζαρο.
Το Djhellas, δίνει την δυνατότητα στους αναγνώστες του, να ανεβάσουν το δικό τους άρθρο, στις σελίδες μας. Το Djhellas κοινοποιεί τα άρθρα των αναγνωστών του, όταν συμφωνούν με τους όρους της σελίδας μας, χωρίς αυτό να σημαίνει οτί πάντα ταυτίζονται οι απόψεις μας με την άποψη του αρθρογράφου. Αν θέλετε και εσείς να ανεβάσετε κάποιο άρθρο στην σελίδα μας, διαβάστε πρώτα εδώ.