Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε έναν οδηγό του Daniel Brady που βρήκαμε στην Ελληνική κοινότητα του virtual dj. Αυτός ο οδηγός μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμος για djs εκδηλώσεων (Γάμοι, βαπτίσια, εγκαίνια κλπ).
1.Εισαγωγή – Γενικά
Παραθέτω κάποια πράγματα που μπορεί να φανούν χρήσιμα σχετικά με την δουλειά μας ,και τα οποία έχω αποκομίσει με τα χρόνια επαγγελματικής μου ενασχόλησης στο χώρο αυτό.
Αυτός ο οδηγός αφορά κυρίως DJ’S γάμων , αλλά πολλά από τα σημεία αυτού του οδηγού μπορούν να βρουν πρακτική εφαρμογή και σε πολλές άλλες περιπτώσεις.
Τα περιεχόμενα αυτού του mini-οδηγού δεν είναι όλα δικά μου , περιέχουν και μια συρραφή από ‘οδηγούς’ οι οποίοι έχουν γραφτεί από συναδέλφους dj (ένα μεγάλο ευχαριστώ στον phantomdeejay από το forum του VIRTUALDJ του οποίου τα άρθρα-οδηγοί έχουν βοηθήσει πάρα πολλούς dj’s).
Απλά αποφάσισα να τα μαζέψω όλα σε έναν μικρό οδηγό , ο οποίος όσο περνάν τα χρόνια εμπλουτίζεται..
Ένα μεγάλο ευχαριστώ λοιπόν σε όλους τους συναδέλφους , που με τα άρθρα τους βοήθησαν και πρόσφεραν λύσεις σε διάφορα ερωτήματα-προβλήματα που προκύπτουν στην δουλειά ενός dj.
Δεν το παίζω έξυπνος ή παντογνώστης ή σοφός ,και εγώ ακόμα μαθαίνω από κάθε εκδήλωση στην οποία παίζω νέα πράγματα που ή νόμιζα ότι τα ήξερα ή πραγματικά δεν τα ήξερα.
Πριν αρχίσω με τα χρήσιμα , κάποια σημαντικά πράγματα που πρέπει να ξέρετε ή κανένας δεν σας τα είπε ποτέ ή ίσως ξεχνάμε κάποιοι από εμάς τους djs είναι το εξής :
1. Εάν δεν έχετε πρόθεση (ή δεν ξέρετε ή δεν θέλετε) να παίξετε Τσάμικα, Καλαματιανα, Ηπειρώτικα, Ζειμπέκικα, Tangp, Wallz κλπ, τότε είστε σε λάθος εργασιακό χώρο και δεν έχει νόημα να διαβάσετε τα παρακάτω.
2. Εννοείτε οτι έχουμε τουλάχιστον βασικές γνώσεις από τα εξής είδη μουσικής: Παραδοσιακά (Όλα), Λαικά, Rock, Reggae, Wallz, Tango, Rock&Roll
3.Ο λόγος μας είναισυμβόλαιο. Όταν λέμε ναι, είναι ναι. Είτε σε πελάτη είτε σε προμηθευτή εκδήλωσης. Δεν υπαναχωρούμε στον λόγο μας, γιατί έτσι κλείνουν πολλές πόρτες.
4. Όταν ένας πελάτης ζητήσει το τηλέφωνό μας, τότε δίνουμε ή κάρτα αυτού που μας έστειλε στην εκδήλωση και συμπληρώνουμε το τηλεφωνό μας από πίσω ή στέλνουμε μήνυμα στον πελάτη με το τηλεφωνό μας ή το γράφουμε σε ένα χαρτάκι.
!!! ΠΡΟΣΟΧΗ !!! Δεν δίνουμε κάρτα προσωπική (εάν μας έχει στείλει άλλος στην εκδήλωση αυτή) ή κάρτα της πρωινής μας δουλειάς ή οτιδήποτε άλλο. Είναι αντιεπαγγελματικό και μας μειώνει. Για τον πελάτη, κάνουμε μόνο την δουλειά του dj. Είμαστε επαγγελματίες και ζούμε από αυτό.
5. Είμαστε τυπικοί με τον πελάτη στις συζητήσεις μας (από τηλεφώνου ή από κοντά) και δεν γινόμαστε “κολλητοί” από το πρώτο 15λεπτο. Μιλάμε πάντα στον πληθυντικό. Εάν δούμε οτί μας παίρνει να είμαστε λίγο πιο χαλαροί το κάνουμε, χωρίς να “γίνει ο κολλητός μας”.
Μην ξεχνάτε οτι είναι αυτός που θα μας πληρώσει στο τέλος και θα είναι πάντα πιο πάνω από εμάς. Εάν μετά την εκδήλωση γίνετε φίλοι, αυτό είναι κάτι άλλο. Αλλά πριν και κατά την διάρκεια της εκδήλωσης είμαστε επαγγελματίες στην συμπεριφορά μας.
6. Αφήστε το ζευγάρι ή αυτόν που κάνει την εκδήλωση, πάρτυ, βάπτιση να μιλήσει.
7. Ξεκινήστε την συζήτηση με μια ερώτηση του στυλ: Πείτε μου πως έχετε φανταστεί μουσικά την εκδηλωσή σας (Δεν λέμε την λέξη εκδήλωση, αλλά ανάλογα τι είναι, γάμο, βάπτιση, πάρτυ)
Αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να δείξετε στον πελάτη οτι σας ενδιαφέρει πολύ η γνώμη του και η πιθανή προεργασία που έχει κάνει για την εκδηλωσή του. Αφού τον αφήσουμε να μας πει αυτά που θέλει (χωρίς να αντιδράσουμε), τότε μπαίνουμε στην διαδικασία του μουσικού ραντεβού που αναλύεται παρακάτω.
8) Εάν κάποια στιγμή ο πελάτης ρωτήσει τι μουσική παίζουμε ή μας αρέσει, η σωστή απάντηση είναι τα πάντα και όλα. Μην ξεχνάτε οτι είστε djs εκδηλώσεων οπού παίζονται τα πάντα.
9) Θα πρέπει να καταλάβετε το εξής: Ότι και να κάνετε, ότι και να πείτε, θα μαθευτεί κάποια στιγμή. Ο κύκλος μας είναι μικρός, γι’αυτό προσοχή στο τι λέτε και τι κάνετε.
2. Ραντεβού με το ζευγάρι – Προεργασία εκδήλωσης
Το βασικότερο όλων και η συνταγή για ένα πετυχημένο γάμο είναι οπωσδήποτε το ραντεβού με το ζευγάρι. Στην συνάντηση αυτή καθορίζονται κρίσιμα σημεία της βραδιάς. Πρώτα απ’ όλα γίνεται μια ανάλυση του “χρονοδιαγράμματος” της βραδιάς. Όσο περίεργο κι αν ακούγεται υπάρχουν ζευγάρια που δεν ξέρουν την τυπική εξέλιξη των γεγονότων (εισοδος, κόψιμο τούρτας, χορός ζευγαριού, βασικοί χοροί, “ελεύθερο” πρόγραμμα) και πρέπει να γίνει μια γρήγορη ανάλυση από τον dj.
Επίσης υπάρχουν πολλά ζευγάρια που θέλουν να εφαρμόσουν ένα διαφορετικό χρονοδιάγραμμα, οπότε πάλι πρέπει να γίνει μία ανάλυση και συνεννόηση για την ροή της βραδιάς.
Στη συνάντηση αυτή το ζευγάρι επιλέγει τα 2-3 βασικά τραγούδια, δηλαδή Είσοδο ζευγαριού , Κόψιμο τούρτας και Α’ χορός ζευγαριού (αναλύονται εκτενέστερα στην συνέχεια). Μερικές φορές η είσοδος και το κόψιμο της τούρτας μπορούν να είναι ένα τραγούδι αντί για δύο, ειδικά αν η διάρκεια του είναι μεγάλη και αυτά τα δύο θα γίνουν στην αρχή της βραδιάς.
Σε περίπτωση όμως που το ζευγάρι δεν έχει καταλήξει κάπου , ο dj θα πρέπει να είναι σε θέση να προτείνει μερικά τραγούδια και να προσέξει αυτά που θα προτείνει ώστε να είναι σχετικά με το ¨ύφος¨ του ζευγαριού.
Πέρα από τις πληροφορίες που παίρνεις από το ζευγάρι, για την καταγωγή τους, τη σύνθεση των καλεσμένων και τις μουσικές τους προτιμήσεις, είναι κάποια πράγματα που καταλαβαίνεις από το ραντεβού που θα σε βοηθήσουν να βγάλεις τη βραδιά όσο καλύτερα γίνεται.
Ξεκαθαρίζετε με σωστό ( και όχι επιτακτικό τρόπο) για το ποιος είναι εκείνος που κατά τη διάρκεια της βραδιάς πρέπει να αποφασίζει για το που θα πάει μουσικά η βραδιά. Και αυτός δεν είναι άλλος από τον dj .
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ ΘΕΛΕΙ JUKEBOX ,ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΝΕΙ, ΤΟΤΕ …
Φυσικά και οι μουσικές προτιμήσεις του ζευγαριού λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπόψη, αλλά θα πρέπει να καταλάβετε ότι η εμπειρία του dj είναι αυτή που θα κάνει την βραδιά να πάει καλά. Το ζευγάρι μπορεί να ήθελε να ακούσει σκυλάδικα γιατί αυτά του αρέσουν, o dj όμως συμβουλεύει για την μουσική που συνήθως προτιμάει και ζητάει ο κόσμος σε αυτές τις περιπτώσεις. Το μουσικό λοιπόν πλάνο καταρτίζεται με βάση τις καταγωγές (ρίζες) του ζευγαριού και την σύνθεση του κόσμου. Απλά το ζευγάρι προσθέτει τις δικές του πινελιές.
Δεν απορρίπτουμε ή κρίνουμε την μουσική ή τα τραγούδια που μας αναφέρει ο πελάτης , και εάν δεν ξέρουμε κάτι το λέμε (Ο πελάτης νομίζει οτί οτι τα γνωρίζουμε και οτι τα έχουμε όλα). Δεν είναι ντροπή να δηλώσουμε μερική έλλειψη σε κάποιο πολύ προχωρημένο είδος μουσικής, αλλά του τονίζουμε ότι μπορούμε να το βρούμε και να το παίξουμε.
Ο πελάτης θα εκτιμήσει την καλή μας διάθεση να βρούμε και να παίξουμε κάτι στο οποίο δεν είναι η ειδικότητα μας. Βέβαια εάν παραπάνω από το 50% που θέλει να παίξει ο πελάτης στην εκδήλωση του ¨δεν την έχουμε και δεν την κατέχουμε¨ τότε απλά πρέπει να μπει άλλος Dj στην θέση σας ( και δεν είναι ντροπή , εξασφαλίζει μάλιστα την πληρωμή της εκδήλωσης , και μαζί και την δική σας πληρωμή !!)
Ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα που πρέπει να τίθεται στα ραντεβού, είναι η συμμετοχή του ζευγαριού εκείνη τη βραδιά και κυρίως την ώρα του χορού. Σε γάμους που το ζευγάρι συμμετέχει η βραδιά θα πάει σίγουρα καλά. Σε αντίθετη περίπτωση ο κόσμος είναι λίγο κουμπωμένος και κάνει την δουλεία του dj δυσκολότερη. Το ζευγάρι πρέπει να υποστηρίξει τις μουσικές επιλογές που μαζί σχεδόν έχουν κάνει.
Αν π.χ. το ζευγάρι μετά τα κλασσικά παραδοσιακά τραγούδια επιθυμεί να χορέψει ξένους ρυθμούς, θα πρέπει να δώσει το παρόν στην πίστα και να παροτρύνει και τους νεότερους κυρίως καλεσμένους να χορέψουν κι αυτοί.
Μη ξεχνάτε πως οι περισσότεροι καλεσμένοι θα είναι εκεί για να τιμήσουν το ζευγάρι και δεν θα τους χαλούσαν χατίρι αν αυτοί τους προέτρεπαν να συμμετέχουν.
3. Μουσική φαγητού
Ένα κομμάτι που λίγοι δίνουν σημασία, πιστεύοντας πως η βραδιά εξαρτάται μόνο από το χορευτικό πρόγραμμα. Λάθος.
Εδώ έχουμε 2 επιλογές-απόψεις :
Α) Δίνουμε το ελεύθερο στο ζευγάρι να διαλέξει το είδος της μουσικής που θα παιχτεί στο φαγητό ( Αυτή η επιλογή τους αρέσει πολύ τις περισσότερες φορές ,και βοηθάει και εμάς σαν dj να περάσουμε το μήνυμα ότι το ¨μετά¨ ανήκει στον κόσμο και όχι μόνο στις παρέες του ζευγαριού , και το ¨πριν¨ ανήκει αποκλειστικά σε αυτούς). Φροντίζουμε βέβαια ώστε να ανεβαίνει ο ρυθμός σιγά σιγά όσο περνάει η ώρα , ώστε αυθόρμητα ο κόσμος να αποζητά τον χορό.
Β) Όταν πρόκειται να στήσεις ένα χορευτικό πρόγραμμα με λαϊκά-παραδοσιακά τραγούδια ή ένα πρόγραμμα με χορευτικά beat κομμάτια στο κυρίως χορευτικό πρόγραμμα , τότε :
i.τα τραγούδια που έχεις επιλέξει για εκείνο το κομμάτι (φαγητό) να έχουν σχέση και δέσιμο με το χορευτικό πρόγραμμα και
ii. να φροντίσεις ώστε να ανεβάζεις ρυθμό σιγά σιγά όσο περνάει η ώρα ώστε αυθόρμητα ο κόσμος να αποζητά τον χορό.
Τι γίνεται όμως όταν ο κόσμος είναι μοιρασμένος ανάμεσα και στα δυο ?
Η προσεκτική επιλογή και η σωστή εναλλαγή ρυθμών είναι κάτι που μονό εσείς θα πρέπει να πράξετε ανάλογα με την εμπειρία σας.
Σε κάθε περίπτωση αναφέρουμε στο ζευγάρι τις επιλογές που έχει από μουσική στο φαγητό, τονίζοντας οτι δεν πρέπει να μπει μουσική με χορευτικό beat, γιατί θα είναι νωρίς. Εάν επιμένει να γίνει αυτό, τότε…..
4. Κομμάτι Εισόδου – Τούρτας – Α’ χορού
Εδώ η επιλογή είναι καθαρά του ζευγαριού και καλό θα ήταν όσο το δυνατό να παραμείνει ο dj αμέτοχος και στο τέλος να συμφωνήσει με το ζευγάρι ότι οι επιλογές τους είναι οι καλύτερες δυνατές.
Για αναποφάσιστα ζευγάρια κανονικά ο dj πρέπει να τους βοηθήσει από το αδιέξοδο, και να τους προτείνει, αλλά πιστέψτε με όσες φορές στο ραντεβού έχω προτείνει και έχουν συμφωνήσει, μία μέρα πριν το γάμο, επιλέγουν τελικά εκείνοι κάτι διαφορετικό, οπότε …επιστρέφουμε στο … Δεν ξέρω δεν απαντώ.
5. Βασικοί χοροί & κυρίως χορευτικό ( ελεύθερο) πρόγραμμα
Μετά από τα ιδιαίτερα αυτά τραγούδια έρχεται η σειρά των βασικών χορών (γονείς & συγγενείς) εφόσον το ζευγάρι θα τους χορέψει.
Συζητάμε πάντα για τους βασικούς χορούς και ρωτάμε τι τραγούδι (ή τι είδος χορού) θέλει ο καθένας να χορέψει. Ο λόγος είναι ότι πολλοί δεν ξέρουν να χορεύουν όλους τους χορούς.
Έτσι π.χ. θα πρέπει ο dj να είναι προετοιμασμένος όταν χορέψει ο Κουμπάρος π.χ. να παίξει ένα συρτό κι όχι τσάμικο γιατί ο κουμπάρος δεν ξέρει να χορεύει τσάμικο.
Το επόμενο πράγμα που πρέπει να συζητήσει ο dj είναι οι “ιδιαίτερες” μουσικές προτιμήσεις που μπορεί να υπάρχουν σε κάποιο απο τα δύο “σoΐα-οικογένειες “. Μπορεί να ακούγεται χαζό αλλά δεν είναι.
Ακόμα και στην παραδοσιακή μουσική Ηπειρώτικα από Ηπειρώτικα π.χ. διαφέρουν και μπορεί ακόμα και τα πιο γνωστά να αφήνουν τους παρευρισκόμενους αδιάφορους γιατί θέλουν να χορέψουν τα “δικά τους”. Έτσι λοιπόν ο dj πρέπει να είναι προετοιμασμένος και γι’ αυτό.
Επειδή όμως είναι δύσκολο να βρει ή να ξέρει κάθε τοπική παράδοση , ένα κόλπο που βοηθάει πάντα είναι να ζητήσει από το ζευγάρι ένα CD με μερικά από τα ιδιαίτερα τραγούδια που θέλει το σόι.
Πάντα μα πάντα βρίσκονται 2-3 καλοθελητές που φέρνουν τα CD τους εκείνη την μέρα και μάλιστα και με χαρτάκι που έχουν σημειώσει ποια τραγούδια θέλουν. Από εκεί και μετά είναι στην διακριτική ευχέρεια του dj ποια και πόσα από αυτά θα παίξει και πότε.
Η συζήτηση του ζευγαριού με τον dj τελειώνει με το “ελεύθερο-χορευτικό ” πρόγραμμα.
Εκεί το ζευγάρι λέει τι θέλει και τι δεν θέλει γενικά και ανάλογα ο dj συμφωνεί ή παρουσιάζει τις ενστάσεις του και εξηγεί γιατί πχ. δεν γίνεται μετά τα τσάμικα να παίζει όλο το βράδυ rock ακόμα κι αν όλοι οι φίλοι του ζευγαριού είναι ροκάδες. Βασικό είναι δηλαδή να τους εξηγήσει αν μπορεί ή όχι , κι αν πρέπει ή όχι να κινηθεί μέσα στα πλαίσια που θέλει το ζευγάρι.
Ένα επιχείρημα που “πιάνει” σχεδόν πάντα είναι ότι Η δεξίωση γίνεται για να τιμήσει το ζευγάρι τον κόσμο που το τίμησε με την παρουσία του στην πιο ιερή και χαρούμενη στιγμή της ζωής του και επομένως σκοπός είναι να διασκεδάσουν πρώτα οι καλεσμένοι και μετά και το ζευγάρι. Μάλιστα προσωπικά μερικές φορές τους υπόσχομαι ότι θα καλύψω μεν τα γούστα τους (όταν είναι πολύ ιδιαίτερα) αλλά αργά “όταν θα έχουμε μείνει εμείς κι εμείς” και γι αυτό και τους παροτρύνω να κρατήσουν και τους φίλους τους μέχρι αργά…
6. Περί Μουσικής γενικά.
Όσο κι αν τα ξένα τραγούδια και οι μοντέρνοι ρυθμοί αρέσουν σε πολλά κυρίως νέα ζευγάρια,…
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΥΠΕΡΙΣΧΥΕΙ !
Έχουν υπάρξει πολλές φορές απόπειρες ζευγαριών να κάνουν τον γάμο τους πάρτυ και να επιλέξουν να ντύσουν μουσικά το γάμο τους με μοντέρνα και παλιά ελληνικά και ξένα ποπ,ροκ κλπ.
Δεν είναι απαραίτητο ότι μία τέτοια επιλογή σημαίνει αποτυχία, αλλά η εμπειρία με κάνει να πώ πως απλά ο dj παίζει με τη φωτιά. Είναι εξαιρετικά δύσκολο και θέλει μεγάλη προσοχή στην επιλογή των κομματιών. Μια μικρή κοιλιά στο κέφι θα φέρει γκρίνια και απαίτηση για κάτι διαφορετικό.
Η δοκιμασμένη συνταγή όπως θα έχετε καταλάβει είναι τα παραδοσιακά τραγούδια. Καλαματιανά, Τσάμικα, Νησιώτικα, Ηπειρώτικα, Κρητικά κ.λ.π. ανάλογα βέβαια με την καταγωγή τους, καθώς επίσης τα απαραίτητα συρτοτσιφτετελια, χασαποσέρβικα, ζειμπέκικα. Τα παραδοσιακά συνήθως προηγούνται από την μουσική party.
Για τα τραγούδια του γάμου όπως λέγονται, αυτά δηλαδή που αναφέρονται στη νύφη, το γαμπρό κλπ, θα πρέπει να γίνει ερώτηση στο ζευγάρι εάν θέλουν να παιχτούν.
Θα πρέπει να συμπεριλάβεις ενότητες με βάση τις καταγωγές τους και φυσικά τις επιλογές του ζευγαριού. Όταν πχ. έχουμε να κάνουμε με Κρητικά , τότε ρωτάμε από ποιο μέρος της Κρήτης για να βάλουμε τα ανάλογα τραγούδια.
Το πόσο θα κρατήσει κάθε ενότητα φυσικά είναι στη κρίση του dj.
Το δύσκολο κομμάτι αυτών των ενοτήτων είναι οι αλλαγές μεταξύ των τραγουδιών. Στα ξένα κομμάτια υπάρχει ένα beat, ένας ρυθμός, και ο χορευτής δεν καταβάλει και ιδιαίτερη προσπάθεια για να τα ακολουθήσει. Στα παραδοσιακά όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Εκεί υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα, και διαφορετικά μετρήματα, και εκτός από τον ρυθμό θα πρέπει να προσέχει και άλλα πράγματα.
SOS : Τα τσάμικα και τα ηπειρώτικα, παίζονται ολόκληρα, μέχρι το τέλος.
Η άποψή μου –και μπορεί να πέφτω έξω-, είναι ότι ένας dj που δεν έχει ακούσει ( ή δεν θέλει να ακούσει) ποτέ στη ζωή του παραδοσιακά και επίσης δεν ξέρει να χορεύει κάποια από αυτά τα παραδοσιακά ,δεν μπορεί εύκολα να κατανοήσει την ιδιομορφία του παραδοσιακού ρεπερτορίου , και κατά την άποψη μου δεν θα πρέπει να παίξει σε γάμους όπου θα πρέπει να παιχτούν και παραδοσιακά.
Υπάρχει βέβαια και η λύση της κονσέρβας και του live cd, αλλά εκεί πας σε μονοπάτια επικίνδυνα και άγνωστα.
Συμβουλή : Στην Ελλάδα ζούμε. Μάθετε καλά τα παραδοσιακά (ένα βιβλίο περί λαογραφίας και παραδοσιακών χορών ίσως είναι απαραίτητο). Σε κάθε είδος παραδοσιακού είδους υπάρχουν τα must κομμάτια (5-7 κομμάτια), τα οποία πρέπει να έχετε στην βαλίτσα σας (ή τον σκληρό σας).
Αν υπάρχει κατεύθυνση από το ζευγάρι να παιχτούν ξένα και ελληνικά χορευτικά, μοντέρνα τραγούδια και ο κόσμος δείχνει με την παρουσία του στη πίστα, ότι αυτά θέλει, τότε θα πρέπει ο dj να σκεφτεί πολύ σοβαρά μία ενδεχόμενη στροφή προς αυτή την κατεύθυνση
Αυτό που κυρίως ενδιαφέρει όλους, εσένα, το ζευγάρι, τους καλεσμένους, είναι να υπάρξει γλέντι, η πίστα να είναι γεμάτη, ο γάμος να κρατήσει όσο το δυνατό περισσότερο (ακόμα κι αν τα γκαρσόνια μετά από κάποια ώρα σου δείχνουν με τον τρόπο τους την πόρτα).
Με αυτή τη λογική ο dj πρέπει να αποφασίζει όσον αφορά την ροή του προγράμματος.
Και εδώ σημειώνω και αναφέρω ξανά και το λόγο για τον οποίον είναι απαραίτητο το ραντεβού ,και κατά πόσο έχετε πείσει το ζευγάρι ότι κατά τη διάρκεια της βραδιάς ενδεχομένως να παρεκκλίνουμε από το αρχικό πλάνο προς όφελος βέβαια της ίδιας της βραδιάς.
7. Παραγγελιές
Χμμμ ..εδώ είναι τα δύσκολα. Όπως σε κάθε βραδιά έτσι και σε ένα γάμο είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν καλεσμένοι που θα ζητήσουν τραγούδια, που είτε έχουν σχέση με αυτό που εκείνη τη στιγμή παίζεται είτε όχι.
Εδώ ισχύει ο γενικός κανόνας της ευγένειας και της διπλωματίας. Στο ραντεβού με το ζευγάρι έχουμε συνεννοηθεί από ποιον δεχόμαστε παραγγελίες .
Καταρχήν δε λές όχι..λες θα προσπαθήσω. Δε λές δεν το έχω..λες το ψάχνω , γιατί απλά για αυτούς είσαι υποχρεωμένος να τα έχεις όλα.
Τώρα αν τελικά θα τους κάνεις το χατίρι εξαρτάται από αυτό που θα σου ζητηθεί και πότε θα σου ζητηθεί , και εάν τα κομμάτια αυτά ή το είδος της μουσικής αυτής, τα είχε εγκρίνει το ζευγάρι κατά την διάρκεια του ραντεβού.
Αν αφορά μία ενότητα που πιστεύεις πως την έχεις καλύψει ή που κρίνεις ότι η επανάληψή της δεν θα έχει καλό αποτέλεσμα, δεν θα τους κανείς το χατίρι. Αν όμως σε φέρει ο μουσικός δρόμος προς τα εκεί και το τραγούδι είναι από αυτά που μπορείς να παίξεις, τότε καλό είναι να το βάλεις, γιατί προσθέτεις άτομα στην πίστα που ίσως δεν έχουν χορέψει ακόμα.
Μια διαφορετική αντιμετώπιση πρέπει να έχουμε στα ζειμπέκικα.
Προσωπικά επιδιώκω να γνωρίζω εάν θα χορέψει ο γαμπρός το πρώτο ζεϊμπέκικο. Μετά είναι σχετικά εύκολο να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι.
Παραγγελίες εκεί, παίρνεις. Το ζεϊμπέκικο είναι προσωπικός χορός. Λίγο επικίνδυνο βέβαια αυτό γι΄αυτό και συνήθως προτιμάμε τις προχωρημένες ώρες. Στο πρώτο ζεϊμπέκικο που διαπιστώσεις ότι χαλαρώνουν τα πράγματα (ο κόσμος που βαράει παλαμάκια, έχει λιγοστέψει), εκεί πρέπει να αλλάξεις.
Συμβουλή επίσης για τα ζεϊμπέκικα, αν βάλετε ένα ζειμπέκικο που κάποιος σας το είχε ή έχει παραγγείλει, ψάξτε τον με τα μάτια και κάντε του νόημα ότι είναι η σειρά του. Υπάρχουν πολλές παρεξηγήσεις πάνω σε αυτό το θέμα και καλό θα ήταν να μην βρεθείτε σε μία τέτοια θέση.
SOS: Το “πουλί” του Χρηστάκη και το “βρέχει φωτιά στην στράτα μου” του Διονυσίου, δεν τα βάζουμε, παρά μόνο αν συμφωνεί το ζευγάρι. Όχι πως τα άλλα ζειμπέκικα, είναι της χαράς, αλλά αυτά είναι καραμπάμ του θανατά και του χωρισμού. Καλό είναι αυτό να συζητηθεί στο ραντεβού.
8. Διάφορες άλλες συμβουλές.
Σε ένα γάμο πάντα να παίζετε μερικά τραγούδια Rock & Roll, Mambo,Latin και Disco. Οι μεγαλύτερες ηλικίες (40+) τρελαίνονται μ’ αυτή την μουσική καθώς τους θυμίζει την εφηβεία τους.
Πάντα να παίζετε μερικά χασαποσέρβικα. Είναι κυκλωτικός χορός (για όσους καταλαβαίνουν την σημασία του) και πάντα γεμίζει την πίστα από πιο νέες ηλικίες όπου μετά μπορείτε να τις διαχειριστείτε…
Για τις παραγγελιές που μπορεί να δεχτείτε καλό είναι να προσπαθήσετε να τις ικανοποιήσετε. Εκτός κι αν είναι κάτι πολύ άκυρο αυτό που σας ζητάνε . Θυμηθείτε ότι το γλέντι μιας δεξίωσης γάμου δεν είναι club. Εκεί ο dj έχει σκοπό να διασκεδάσει δεδομένο κόσμο με τελείως διαφορετική κουλτούρα ο καθένας, και όσο περισσότερα άτομα ευχαριστηθούν την μουσική, τόσο πιο ικανοποιημένο θα είναι το ζευγάρι και τόσο πιο “επιτυχημένος” θα χαρακτηριστεί ο dj.
Η καλύτερη διαφήμιση ήταν και είναι η δια στόματος διαφήμιση (εκτός από τις κάρτες που θα δώσουμε). Μάλιστα πολλές δουλειές έρχονται από ζευγάρια που έμειναν ευχαριστημένα και προτείνουν σε φίλους τους που θέλουν να παντρευτούν τον dj που είχαν κι αυτοί στο γάμο τους. Έτσι λοιπόν (πάντα στα πλαίσια του δυνατού) κοιτάμε να ικανοποιήσουμε όλες τις παραγγελίες που δεχόμαστε όποτε μπορούμε.
SOS: Πάντα να έχετε επαγγελματικές κάρτες μαζί σας. Εάν δεν έχετε φτιάξει, φτιάξτε. Αλλά δώστε την δική σας κάρτα μόνο αν είναι δική σας δουλειά.
Φροντίζουμε πάντα κάποια στιγμή “αργά” στο πρόγραμμα μας να παίξουμε ένα ή δύο blues για να χορέψουν ζευγάρια τα οποία για διάφορους λόγους δεν χόρεψαν μέχρι τώρα. Έχω παρατηρήσει ότι ακόμα και οι πιο ντροπαλοί άνθρωποι σηκώνονται να χορέψουν τουλάχιστον ένα blues.
9. Εμφάνιση (Ντύσιμο) ενός DJ.
i) Εάν είναι γάμος ή εταιρικό event.
Συνήθως ( 9 στις 10 φορές) κουστούμι και γραβάτα. Σε ένα γάμο ο dj πρέπει να είναι ευπαρουσίαστος και ευπρεπώς ντυμένος για την περίσταση.
Στην λέξη ευπαρουσίαστος συμπεριλαμβάνονται :
- Κομψό κουστούμι
- πουκάμισο που να ταιριάζει στο κουστούμι ,
- γραβάτα που να ταιριάζει στο κουστούμι ,
- κάλτσες στο ίδιο χρώμα με την ζώνη και τα παπούτσια,
- καθαρά παπούτσια ( τα οποία να ταιριάζουν στο κουστούμι ,π.χ όχι timberland),
- το σιδερωμένο πουκάμισο και η ¨πατημένη¨ γραβάτα -με το σίδερο , για να μην φαίνονται οι προηγούμενοι κόμποι –
- χτενισμένος,
- ξυρισμένος,
- χωρίς δυσάρεστες οσμές (καθαρός γενικά, δεν τρώμε σκόρδο ή κρεμμύδια πριν),
- νύχια χεριών κομμένα σωστά και καθαρά .
Αποφύγετε τα κουστουμιά των ¨παππούδων¨ σας.
ii) Εάν είναι βάπτιση.
Το καλοκαίρι, λινό παντελόνι και πουκάμισο στο χρώμα του φύλου του παιδιού που θα βαφτιστεί (μπλε ή γαλάζιο εάν είναι αγόρι – ροζ εάν είναι κορίτσι) και καλό παπούτσι κουστουμιού. ΟΧΙ timberland. Γραβάτα συνήθως δεν χρειάζεται σε βάφτιση και δεν ταιριάζει εάν δεν φόρας κουστούμι.
Τον χειμώνα επειδή δεν φοριέται το λινό παντελόνι ,φοράμε κουστούμι.
Επενδύστε σε 1-3 καλοκαιρινά και 1-3 χειμερινά κουστούμια συνοδευμένα με 3-4 πουκαμίσα , 3-4 γραβάτες (για κάθε εποχή – χειμώνας & καλοκαίρι (Τα καλοκαιρινά διαφέρουν από τα χειμερινά !!!!!) και τουλάχιστον 2 ζευγάρια παπούτσια : 1 για χειμώνα και 1 για το καλοκαίρι. Είναι μια ετήσια επένδυση των περίπου 300-500 ευρώ συνολικά ,αλλά τα οφέλη της είναι πολλαπλάσια.
Όλα αυτά κάνουν την τεράστια διαφορά ανάμεσα στον περιστασιακό και ίσως ερασιτέχνη dj και τον επαγγελματία . Τίποτα δεν περνάει απαρατήρητο από τον κόσμο και το ζευγάρι. Είστε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όλο το βράδυ. Καταλάβετε το.
Ξεχάστε φούτερ, σκισμένα τζιν, φαρδιά παντελόνια, ανάποδα καπέλα κτλ. Προσπαθήστε να είστε πάντα ντυμένος κομψά και να “ταιριάζετε” με το όλο κλίμα. Μην είστε η “παραφωνία” μέσα στον χώρο.
iii) Εάν είναι party
Τότε κατά την κρίση σας και σε συνεννόηση με αυτόν που κάνει το πάρτυ (τι παρτυ θα είναι) ντύνεστε ανάλογα.
ΠΡΟΣΟΧΗ. Όχι προκλητικά. Μην ξεχνάτε ότι είστε εργαζόμενος την βραδιά εκείνη και όχι πελάτης.
10. Φιλοδωρήματα, tips
Στους γάμους γενικά αν τα έχετε πάει πολύ καλά , θα το δείτε την ώρα της αποχώρησης του ζευγαριού. Παλιότερα 7 στις 10 – τώρα 2 στις 3 φορές στις 10 το ζευγάρι όταν είναι ικανοποιημένο θα δώσει φιλοδώρημα.
- Όταν συμβεί αυτό στην αρχή αρνηθείτε ευγενικά τονίζοντας ότι απλά προσπαθούσατε να κάνετε όσο καλύτερα τη δουλειά σας και ότι ελπίζετε να μείνανε (το ζευγάρι και οι καλεσμένοι τους) ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα. Αν το ζευγάρι επιμείνει να σας δώσει φιλοδώρημα τότε και μόνο τότε δεχτείτε τα χρήματα και ευχαριστήστε τους θερμά.
- Αποφύγετε ως επί το πλείστον να δεχτείτε χρήματα από συγγενείς του ζευγαριού όπως τα πεθερικά. Ο λόγος είναι ότι σχεδόν πάντα συνοδεύονται από προϋποθέσεις οι οποίες μπορεί να είναι άκυρες. Θα μου βάλεις αυτό το τραγούδι που χόρευα στο ..βουνό ??
- Εάν σας δώσουν κάποιο φιλοδώρημα στην διάρκεια της βραδιάς (π.χ. επειδή τους βάλατε ένα τραγούδι, αρνηθείτε ευγενικά και μόνο αν επιμείνουν πάρτε τα χρήματα).
- Εάν σας δώσουν χρήματα (ζευγάρι ή συγγενείς) στο τέλος αποφύγετε να τα πάρετε. (εκτός αν έχετε σχετική οδηγία από αυτόν που σας έστειλε στην εκδήλωση).
ΠΡΟΣΟΧΗ : Δεν λέω να μην παίρνετε φιλοδωρήματα (TIPS) , λέω ότι ο τρόπος που θα το πάρουμε και από ποιον είναι πολύ σημαντικός. Η παρεξήγηση μεταξύ πληρωμής για την εκδήλωση και φιλοδωρήματος είναι εύκολη. Επίσης εφόσον δεν ξέρετε εσείς ποσό έχει πουληθεί η εκδήλωση , υπάρχει το ενδεχόμενο να πάρετε ¨από λάθος¨ λιγότερα χρήματα , και μετά υπάρχει ο κίνδυνος να μην το θυμούνται οι συγγενείς ή το ζευγάρι …και μετά άντε να το αποδείξεις.
11. Εξοπλισμός (cd, laptop, σκληροί κτλ)
- Εάν παίζετε την μουσική σας με cdδεν υπάρχει συνήθως κάποιο πρόβλημα γιατί έχουμε πολλά cd μαζί μας , ότι και να γίνει απλά βάζουμε άλλο cd ( λεπτομέρεια : κρατήστε τα cd σας σε καλή κατάσταση , εάν δεν είναι κάντε μια κόπια και πετάξτε το παλιό).
- Εάν παίζεται με laptop ή/και με σκληρό δίσκο ή usbstick , έχετε πάντα ένα αντίγραφο τους μαζί σας , και όταν λέμε όλα εννοούμε και άλλο ένα laptop (το οποίο είναι μαζί με τον σκληρό δίσκο ή το usbstick τα πιο πιθανά μέρη του εξοπλισμού σας να χαλάσουν / δυσλειτουργήσουν).
- Οργανώστε τον σκληρό δίσκο ή το usbstick σωστά ώστε να βρίσκετε σχετικά εύκολα αυτό που ψάχνετε.
- ΜΗΝ δοκιμάζετε νέες εκδόσεις του προγράμματος με το οποίο παίζετε μουσική μερικές ώρες πριν την εκδήλωση. Εάν κάτι δεν πάει καλά (υπάρχει και ο νομός του murphy πάντα !) θα στρεσαριστείτε άδικα.
- Σεταρετε και δοκιμάστε καλά το τελικό στήσιμο του laptop σας στις κενές μέρες πριν την εκδήλωση (τουλάχιστον 2-4) και μην ξεχνάτε, όταν κάτι παίζει καλά, μην το αλλάζετε ή πειράζετε χωρίς λόγο.
- Έχετε πάντα μαζί σας μια πληθώρα ανταλλακτικών καλωδίων (rca to rca, rca to xlr, jack to xlr,usb), αντιπαρασιτικό φίλτρο ή DI (για την περίπτωση που ο ήχος βγάζει βόμβο, το οποίο οφείλεται πάντα στο τροφοδοτικό του laptop ή επειδή το σημείο από το οποίο παίρνετε ρεύμα είναι πάνω στην ίδια γραμμή με ψυγεία ή τα dimmer του χώρου.
- Καθαρίζετε τακτικά το laptop σας από σκόνες και διάφορα υγρά που μπορεί πιθανόν να έχουν χυθεί επάνω του , από έξω αλλά και από μέσα (γρίλιες ανεμιστήρα και ανεμιστήρας χρειάζεται άνοιγμα του laptop) , εάν δεν γνωρίζετε πως, μήν το κάνετε. Δώστε τον εξοπλισμό σας σε κάποιον ειδικό να το κάνει.
- Καθαρίζετε τακτικά τον controller σας από σκόνες και διάφορα υγρά που μπορεί πιθανόν να έχουν χυθεί επάνω του.
Η καλή προετοιμασία είναι η μισή τουλάχιστον επιτυχία. Η άλλη μισή είναι όλα αυτά που αναφέραμε πιο πάνω.
12. Επίλογος
Κλείνοντας αυτό τον μίνι οδηγό , θα μπορούσα να τον συνοψίσω στα εξής :
Έχεις πάρει απόφαση να είσαι dj εκδηλώσεων κάθε είδους ? Έχεις πολλά να μάθεις και ακόμα πιο πολλά να παίξεις .
Ο όρος “καλύτερος ” D.j είναι μια λάθος έκφραση. Η σωστή έκφραση είναι : Ο κατάλληλος dj, στην κατάλληλη εκδήλωση, με τον κατάλληλο κόσμο.
Ο κάθε D.j έχει τον “κόσμο” του , αυτούς που τον έχουν ακούσει και τους αρέσει . Οπότε σίγουρα υπάρχουν D.j’s που είναι “καλύτεροι” στην μουσική που παίζουν ή και στο σύνολο της μουσικής που παίζουν ( για τον “κόσμο” τους).
Σαν επαγγελματίας Dj εφόσον ξέρεις τα όριά σου ,την μουσική που γνωρίζεις & μπορείς να παίξεις, και τον τρόπο που θα “απογειώσεις “τον κόσμο, σε περίπτωση που “νιώσεις ” ότι δεν μπορείς να καλύψεις την βραδιά (μουσικά πάντα) η ειλικρίνεια αμέσως μετά το τέλος του ραντεβού είναι απαραίτητη, έτσι ο πελάτης ¨ξέρει που βαδίζει¨,και ο Dj ότι δεν θα χαλάσει μια τόσο σημαντική ημέρα (ή νύχτα).
Τα ως άνω γραφόμενα ( σε όσα από αυτά έχω γράψει και ζήσει εγώ) , εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο προσωπικές μου απόψεις , οι οποίες βασίζονται στην ως τώρα απασχόληση μου στον χώρο των δεξιώσεων και άλλων εκδηλώσεων κοινωνικού ύφους.
Υιοθετήστε όσα πιστεύετε ότι θα σας φανούν χρήσιμα , γιατί κατά την γνώμη μου αυτά είναι που κάνουν την διαφορά ανάμεσα σε έναν επαγγελματία DJ που ζει από αυτό , από τους άλλους που το κάνουν από χομπυ.
Δεν το παίζω έξυπνος ή παντογνώστης ή σοφός ,και εγώ ακόμα μαθαίνω από κάθε εκδήλωση στην οποία παίζω νέα πράγματα που ή νόμιζα ότι τα ήξερα ή δεν τα ήξερα. Μακάρι να μου έλεγαν έστω και τα μισά από αυτά όταν πρωτοξεκίνησα………
Πηγή: Daniel Brady